Media-ondernemer Reinout Oerlemans verkocht zijn tv-bedrijf Eyeworks in 2014 voor naar schatting zo’n 200 miljoen euro aan entertainmentreus Time Warner.
Inmiddels zou Oerlemans weer staan te trappelen om iets nieuws te beginnen, zo meldt het Financieele Dagblad maandag op basis van diverse bronnen.
Wat dat nieuws precies moet worden, is nog erg onduidelijk. Maar het FD heeft een paar dingen opgevangen.
- Oerlemans zou azen op één of meerdere overnames, deels gefinancierd met eigen geld en deels met ‘honderden miljoenen’ van andere investeerders
- De focus van het ‘vernieuwende tv-bedrijf’ wordt vooral internationaal, niet Nederlands
- Oerlemans richt zich niet op traditionele tv, aangezien het kijkgedrag door de opkomst van betaalzenders als Netflix en YouTube structureel verandert
- Oerlemans zou iets met ‘sponsored content’ willen, programma’s die geheel door één adverteerder zijn betaald en waarvan de inhoud door de adverteerder wordt bepaald
- Oerlemans heeft ook andere innovatieve ideeën
Belgische connectie
Oerlemans laat Nederland niet helemaal links liggen. Afgelopen juni werd bekend dat hij een belang heeft genomen in het Belgische Lecter Media en van daaruit ook de Nederlandse markt weer wil bedienen, zo meldde De Telegraaf (Blendle).
Samen met medeoprichters van hun voormalige productiebedrijf Eyeworks Robert van Den Bogaard en Ronald van Wechem nam Oerlemans een belang van 50 procent in Lecter Media uit België.
Lecter Media is opgericht door Guy Goedgezelschap en Jan Segers, afkomstig van Medialaan dat in België onder meer tv-zender VTM en radiostation Q-music exploiteert.
Oerlemans in Nederlandstalige tv-productie
In België heeft Lecter Media drie programma’s in productie op het gebied van factual entertainment – denk aan aan programma’s als Opgelicht in het buitenland. “We gaan daarover nu ook in gesprek met Nederlandse zenders,” zei Van den Bogaard, die zitting neemt in de directie van Lecter Media. Hij verwacht dat tv-drama snel zal volgen.
De keuze voor de Belgische onderneming is volgens Van de Bogaard niet vreemd, zei hij tegen De Telegraaf. “Er komt veel creativiteit uit Vlaanderen. Programma’s als Wie is de mol? en Flikken Maastricht zijn van oorsprong Belgische ideeën.”